Diskuse
Quo vaditis, nádražáci?
Děkujeme za pochopení.
J54a56n57a 53V58í86š43o10v64á
Dětství jsem prožila v České Třebové, městě ajznboňáků. Zažila jsem ještě i parní lokomotivy a z Milerova mostu jsme chodili plivat do jejich komínů. Elektrifikace vše změnila, jen ta nostalgie a vzpomínky na volání prodavačů na perónech :"Teplé párky, studené pivo, zmrzlina!" zůstaly.
T28o42m50á64š 24V18o66d27v51á78ř73k32a
Zdenku, tak nějak jste mně hodil nějakých 40 let nazpátek, kdy jsme jezdili na víkendové čundry do Oder přes malá nádraží, kde vždycky byl aspoň jeden ajznboňák, ona malá krásná nádraží, na větších měli aspoň zaplivanej bufet s pívem a smažákem za 6,50 Kčs....
Ach jo....
A karma.
Z69d48e83n20ě32k 95Š36i52n77d63l82a45u24e16r
Dneska bych už asi ten smažák radši nedal, ale je zřejmé, že jsme v mládí vydrželi opravdu hodně ... Děkuji!
P38e87t80r 55S42k88á54c60e60l
Ještě jsem opomenul uvést - když za I.republiky vedení státu naříkalo, že dráhy jsou ztrátové, pan Baťa jim vzkázal, dal návrh: "Dejte mi dráhy na jeden rok do pronájmu, já je učiním ziskovými a vrátím vám je". Tak pokud by na tohle vláda přistoupila, přiznala by vlastně svoji neschopnost řídit stát. Proč ale tak neučinili? Dodnes bychom na tom se železnicí byli líp než okolní státy. Pan Baťa by to dokázal.
Z27d22e80n84ě51k 56Š17i87n59d66l32a84u17e72r
Faktem je, že Baťa měl velkorysé železniční plány a vícekrát žádal nejen o převzetí částečného či úplného (osobního) provozu. Ovšem financování železničního provozu a financování železničního podniku byly a jsou dost rozdílné věci. Státní organizace ČSD mimo provoz musela zajišťovat třeba stavbu drah (na což si musela půjčit v řádech stovek milionů korun) a splácet renty drahám zestátněným ještě za Rakouska (desítky milionů korun ročně) a nést řadu dalších služeb a tím nákladů. Kromě toho se (nejen) ve třicátých letech dráhy považovaly za strategický objekt a jako takové kompletně by sotva byly pronajmuty soukromníkovi k provozování dopravy.
P43e36t89r 16S57k86á63c59e14l
Železnice je zrcadlem "moderní" doby. Doby, kdy nedokážeme ani udržovat řádně tratě, některé rušíme a budovat nové neumíme, jako naši předkové. Hlavně tam, kde jsou přetížené. Před 160 lety tohle dokázali. Jeden politik mi tento stav vysvětlil tak, že tehdy vedení říše nemělo až tolik rozpracovaných akcí kolik je jich dnes. A lidi byli nadšeni pro vlaky a koleje, po kterých jezdili.
Z50d18e79n77ě45k 95Š45i84n76d19l87a66u96e50r
je to sice trochu od tematu, ale vězte, že před 160ti lety, přesněji řečeno mezi lety 1855 a 1875 nevyprojektoval ani nepostavil rakouský stát žádnou veřejnou dráhu, protože k tomu neměl ani finance, ani potřebnou legistlativu. Stavební boom nastal až okolo roku 1863 a výhradně soukromé společnosti tehdy stavěly dráhy z konkurenčních, nikoli kapacitních důvodů. Prostí lidé většinou byli k vlakům lhostejní, poněvadž jízdné i v nejnižší třídě bylo velice drahé
V20l84a95d69i74m32í78r 91Š30ť30a25s46t28n51ý
Trati, kde nejsou nádraží ani nádražáci, ale jezdí po nich alespoň vlaky, jsou ještě tou lepší variantou. Tato trať se nedožila ani toho: http://vladimirstastny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=434549
Z81d96e72n95ě66k 17Š40i75n71d77l70a91u23e80r
Takových je víc - ostatně na naší straně Krušných hor jsme ještě (zatím) nedopadli tak špatně
I58v87a59n 62M98a77r92e12k
Mám v archívu velmi smutná fota, když před dvěma léty o 18. hod výpravčí/dozorce přepravy ukončil službu, uzamkl dopravní kancelář, odevzdal klíče vlakvedoucímu os. vlaku, který měl za úkol přepravit je do koncové stanice, potřásli si rukami.
Os vlak odjel , bývalý výpravčí/dozorce přepravy nasedl na svůj bicykl a odjel domů. Tím pro něj i jeho kolegy desítky let dlouhá práce u kolejí v této stanici a vlastně i v ostatních navždy skončila .
P79a45v91l98a 88K19o43l23á27ř97o82v19á
Také se mi stýská po atmosféře těch malých nádraží, ne že bych chtěla úplně zastavit pokrok, ale nádraží bez nádražáků je jako.... a jo vlastně, dnes už jsou přece dávno mlýny bez vody. Staré časy patří nenávratně do muzea.
Škoda.
Díky za milou vzpomínku.
Z96d47e54n11ě18k 10Š41i72n60d44l56a16u39e81r
a čím jsme starší, tím větší a bohatší je to muzeum v hlavě, byť na mnohé exponáty jaksi zapomeneme
R81a87d22k25a 71K23i29e77l73b40e36r16g56e76r44o17v44á
je mi všeho líto... chybí mi malá nádraží s muškáty, z dobrých zdrojů vím, že obetonování výhledů po trati se neděje kvůli EU ,ale kvůli -dát spřáteleným firmám betonu vyděla a , vše se odlidšťuje... A málo platné, i když výpravčí a přednosta stanice možná budil pozornost jako policajt., i jako u těch místních policajtů..věci měly svůj nezaměnitelný ráz, pořádek...dneska nikdo nic neví, nikdo není, prázdno, nikdo...nikdo nic nezakáže... a to zakazování na kolejích a nádražích byla buzerace typu - ovineme vás jako miminka do bezpečí... to nikdy nebylo samoúčelné...
Z27d15e27n38ě20k 43Š57i53n98d46l30a51u44e88r
Znám stoprocentní léčbu na podobná smutnění: nádraží Rynoltice
I84v69a17n 36M55a11r12e36k
Dobré po ránu p.Šindlauere. K nám též přišel "pokrok" zvaný ve slangu "dálkovina" , stanice i staničky osiřely. Na dveřích a oknech se objevily mříže, wecka jsou spolehlivě uzamčená a tak cestující postává na peroně ve větru, dešti, zanedlouho i v mrazu a chumelenici čekajíc na svůj zpožděný vlak. Tomu se říká služba cestující veřejnosti. Nakonec , jaký to má výsledek? Poloprázdné , či zcela prázdné soupravy ,nakonec možná je to i úmyslem ?
Nejvíc mě pobavil článek v tomto týdnu, kde nám oznámili , že zpustlé nádražní budovy (jako třeba Břeclav) projdou rekonstrukcí , budou v nich kanceláře pro úředníky (ano, těch není nikdy dost)
Z69d88e28n72ě23k 73Š11i52n64d37l52a10u38e10r
no jo, s nevyužitou velkou nádražní budovou lze zřejmě dělat jen tyto věci:
a) ponechat ji osudu, tzn. nechat vybydlet a spadnout
b) prodat ji soukromníkovi, který obvykle přejde k bodu a)
c) symbolicky ji prodat nějakému spolku, a tím dočasně zamezit ad b) a a)
d) prodat ji eráru, který tam nastěhuje úřad
která z těchto cest je pro budovu nejlepší?