Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VO

V52i32t 50O67t33a77h33a51l

27. 9. 2017 14:53

Zakladní chybnou premisou je už fakt, že "něco" bere lidem práci a současnou společenskou doktrínou už od školy očkované, že lidé MUSÍ mít nějakou práci.

Nemusí.Lidé potřebují zdroje k životu. Tedy hlavně potravu a bezpečný úkryt - domov. No a zvykli si na určitý životní standard - který si chtějí udržet. Práci většinou NEPOTŘEBUJÍ - ale musí vykonávat, aby jim ten, kdo je v pyramidě nad nimi, dal peníze a oni měli na výše uvedené zdroje.

Prostřednictví peněz osoba v monetární hierarchii výše vyplácí penězi osobu pod sebou - a ovládá ji.

Pokud hypoteticky všechny pracovní činnosti časem nahradí roboti - a zajistí lidem zdroje, které si doposud zajišťovali navzájem mezi sebou - ztrácí monetární systém/peníze smysl.

Zjednodušeně - dříve zemědělec vypěstoval obilí, prodal jej mlynáři a dostal peníze, mlynář jej pomlel a prodal jej pekaři a dostal peníze, pekař upekl chleba a prodal jej zemědělci - a dostal peníze. Oběživo oběhlo 3 lidi a skončilo, tam kde začalo.

Nahradíme li zemědělce/mlynáře/pekaře robotem - a ti peníze k ničemu nepotřebují - zbývá koncový spotřebitel, co potřebuje výrobek - tak k čemu peníze? Aby zaplatil "majiteli robota". Není třeba řešit náklady na energie (tu vyrábí také robot, co nechce peníze), suroviny (opět získává robot) atd.

Vzniká podobně nesmyslný řád jako máme nyní. Koncový spotřebitel platí někomu, za to, že "vlastní zdroje", nebo výrobní prostředky (roboty) pro výrobu zdrojů. A aby toho nebylo málo, stát mu platbu za zdroje několikrát zdaní.

Přechodným řešením je nepodmíněný příjem, finálním řešením (jakmile výroba zdrojů roboty překoná spotřebu populace) pak zrušení peněz jako takových.

Oběma změnám se bude zásadně snažit zabránit "špička pyramidy" - jež využívá peněz k ovládání pater populace pod sebou, Nikoli proto, že by jim zdroje chyběly, ale proto, že díky tomu jsou něco navíc, výjimeční, nadřazení ostatním. Stejné neomezené zdroje pro všechny by totiž znamenaly, že z hlediska majetku jsou si všichni lidé rovni.

2 0
možnosti
PB

P83e80t61r 57B88u56r56i57a60n

27. 9. 2017 20:30

Nepodmíněný příjem je nefunkční kravina.

1 0
možnosti
PB

P39e97t62r 47B44u24r35i97a94n

27. 9. 2017 12:07

Se mi líbí, jak se banda krumpáčů zaměřuje na to, že paní Šichtářová je ekonomka, neustále to zdůrazňují a zároveň se na tomto faktu snaží křečovitě dokázat, že oni ekonomice rozumí lépe. A přitom se vesměs jedná o existence, kteří nerozumí ani vlastnímu výplatnímu lístku :-P

2 1
možnosti
JB

Paní pseudoekonomka opět zasahuje. Jako obvykle chybí jakýkoliv ekonomický pohled na věc a celé je to jen politická agitka, kterou by od stolu vyplodil kdokoliv.

Aspoň elementární ekonomie by neškodila, hlavně když je tak zajímavá.

Pár bodů:

-Neochota firem investovat v ekonomicky nestabilním prostředí. Jak se na robotizaci projeví to, že firmy nahradí variabilní náklady fixními?

-Ignorování toho, že nezaměstnanost je problém, který přišel až s automatizací. Zatím se to dařilo zvládat odlivem lidí do služeb, ale do nekonečna to takhle fungovat nemůže.

-Krátkodobé dopady na trh práce. Jak Keynes říkal, v dlouhém období jsme všichni mrtví a mě nějak nezajímá, jak se s tím trh práce vypořádá za 20 let, já svoje účty musím platit teď. Schválně si s tímhle argumentem stoupněte před právě propuštěné delníky a uvidíte.

A to je jenom povrchní sklouznutí po problému

0 3
možnosti
PB

P91e61t24r 75B59u20r30i61a54n

27. 9. 2017 11:53

Bod dvě je naprostý nesmysl. Nezaměstnanost byla v minulosti (tedy bez automatizace) mnohem vyšší než dnes, např. 20. léta min. století.. Dnes je naopak nejnižší a to i přes to, že těžiště našeho průmyslu leží v poměrně robotizovaném průmyslu.

A co se týče toho odlivu lidí do služeb, tak v USA pracuje v průmyslu a zemědělství jen 10% lidí, takže to v pohodě jde. Je nepochopitelné jak lidé mají jasný příklad přímo před očima, ale stejně budou pořád něco kafrat o apokalypse zaměstnanosti.

2 0
možnosti
AV

Pí Šichtářová opět nezklamala. Znovu potvrzuje, že ekonomii rozumí jako koza petrželi. Ale jedno se jí musí nechat – čím méně dané problematice rozumí, tím přesvědčivěji o ní píše.

Články pí Šichtářové jsou jako přes kopírák – někdy si tak říkám, jestli vůbec nějaká pí Šichtářová existuje, jestli ty blogy náhodou nepíše nějaký robot s umělou inteligencí. S ohledem na hloubku myšlenek v článcích by ta umělá inteligence totiž nemusela být ani tak inteligentní... :-)

3 3
možnosti
LV

Asi jako Vy, pane Vondraku. Nebo Vondráku?

0 0
možnosti
JJ

J80a81n 97J28e61n65i98c

26. 9. 2017 11:32

Hodně zjednodušené. Navíc nejde jen o fyzické stoje, ale sw, který je ovládá. Ten je autorizovaný a tedy nese i právní zodpovědnost.

Samozřejmě, že čím více situaci na řešení a AI si toho umí hodně pamatovat, tím větší vzorek na vyhodnocování a přesnější chování. Jenže v každém okamžiku musí být jasné, jak se zachovat a sem patří i případy, kdy se musí rozhodnout robot, jak volit mezi poškozením zdraví či majetku. No a poškození zdraví může mít za následek i smrt... Jakou cenu pak bude mít lidský život? Bude se rozlišovat mezi obyčejným člověkem a někým významným? Budou pak bezpečnější zóny pro významné osoby a pro ten zbytek méně bezpečné? Kam to vlastně směřujeme? Už dnes jsou lidé/celebrity s ochrankou a lidé bez ní. Umělá inteligence to bude ještě více rozlišovat. Chceme to takto nebo už to dávno za nás někdo rozhodnul a nyní se už jen čeká na správnou pohádku/příběh, kterým nakrmit davy, aby to přijaly a pak sešroubovat správným směrem svobody, aby se lidé moc nebránili...

Dnes ráno jsem slyšel, že už se připravuje zákon o omezování konzumace alkoholických nápojů... A důvod? Přece lidské zdraví... Úsměvné. Nejdříve si zaneřádíme životní prostředí nejrůznějšími karcinogeny, dovolíme vyrábět zdraví škodlivé potraviny a léky s druhotnými účinky a pak si vybereme jednu komoditu, kterou omezíme... No a s roboty to bude velmi podobné... A aby to měly roboty snadnější, bude třeba jen lidí přesvědčit, aby v rámci zlepšení "nějakého nesmyslu" souhlasili dobrovolně s čipováním... No a pak už si ani doma "neprdnete", aby o tom "Big Brother" nevěděl...

Vzdáváním se svobod a soukromí to jen usnadňujeme lidem, kteří touží ovládat...

0 0
možnosti
KJ

K25a31r13e37l 23J61a79n30d81a

28. 9. 2017 11:12

Hodně zjednodušené

0 0
možnosti
BH

Zelení maj toho pomatení docela dost.

Tady v tomto případě strašej nezaměstnaností a zároveň horujou pro přijímání imigrantů také aby měl na nás kdo dělat8-o

1 0
možnosti
PB

P60e31t79r 74B18ü52r15g93e55r

25. 9. 2017 16:52

Splétají se tady dohromady třídy robotů a manipulátorů. To druhé je opravdu hodně rozšířeno, především v automotive (svařování, lakování). A sem padá i ta pračka, kterou můžeme vidět jen jako větší a trochu komplikovanější budík.

Robot, ve smyslu Asimova - tedy vybavený AI a schopný řešit i drobné změny ve vnějším prostředí rozhodně nečíhá za rohem - aby vám vzal práci.

Jsou tu ale jiné, zajímavé aspekty, postupně viditelné už dnes:

1. Zhromadnění výroby do velkých sérií a malého sortimentu (jen to se vyplatí)

2. Nerozebiratelné konstrukce na úrovni uzlu - už nelze vyměnit součástku. Například automatická převodovka je takovým dílem.

3. Výrazné zlevnění (což nemusíme poznat)

4. Zvýšení spolehlivosti

5. Celek navrhovaný tak, aby výsledná životnost jeho dílů byla přibližně stejná.

Skončily takové pracovní pozice jako třeba "mechanik telefonních ústředen", zanikly sálové počítače s mnohačetnou obsluhou (nebylo jich tak málo)

Žádná apokalypsa se nekonala.

A přestože došlo k ohromnému pokroku, troufám si tvrdit že problémy Isaaca Asimova řešit v této generaci rozhodně nebudeme. Vždyť zmiňované automobily mají dnes spoustu asistentů, ale kompletně převzít řízení (a hlavně právní zodpovědnost) se nedaří.

7 0
možnosti
PB

P48e55t19r 42B58u24r42i32a18n

27. 9. 2017 12:02

Souhlasím. Kdo navštívil kovohalu před 20 lety a dnes musí vidět ten skok o několik úrovní dopředu. CNC naprogramované přes PC, lasery, automatické bendery. Pár operátorů v čistých montérkách tam, kde se dříve motalo třicet zamaštěných chlapů. A přesto právě v tomto oboru je poptávka po zaměstnancích. Skutečně kvalitní ukázka toho, jak nám "roboti" berou práci.

1 0
možnosti
PF

P25e31t58r 94F28i40a16l69a

25. 9. 2017 16:46

Chumová osoba mě upřímně pobavila.

Se srovnáním pračky a robota nemohu souhlasit. Nové technologie mohou být nebezpečnější než ty starší. Například splašená uhelná elektrárna může poškodit okolí do několika málo kilometrů, splašená jaderná elektrárna může trávit celou planetu do desítky tisíc let. Proto má jaderná energie extra zákony.

0 2
možnosti
JD

J82i11ř73í 82D32a70n30i23š

25. 9. 2017 13:52

Též si myslím, že 4. průmyslová revoluce nebude zvyšovat nezaměstnanost. Ano, počítače budou brát lidem práci (nejdříve přijdou na řadu podle mého názoru administrativní pracovníci a programátoři - tady je trend nahradit je funkcemi počítače jasný), ale zároveň budou vznikat nová pracovní místa.

Jenže co se týká "zdanění" robotů... Rád bych viděl a doufám, že k tomu dojde, jak postupně v naší přelidněné zemičce ubývá lidí. Moc dětí se nerodí, dovážet lidi z ciziny nepovažuji za optimální, čím dál tím víc práce odvedou roboti a celkově je tu na můj vkus trochu přelidněno.

A až dojde k tomu, že pracujících vytvářejících nějaké hodnoty bude výrazně méně, než důchodců a lidí jinak závislých, bude potřeba na jejich uživení, aby ti pracující vytvářeli opravdu velké hodnoty, nebo část obživy důchodců apod. převést na hodnoty vytvářené roboty. Tak to vidím já.:-)

0 0
možnosti
JD

J80a90n 54D56ě77t20á40k

27. 9. 2017 9:36

Jak nahradíte programátora, vytvářejícího funkce počítače, funkcemi počítače? Nemáte to v hlavě trochu pomotaný?

0 0
možnosti
PV

Paní Šichtařová, vaše články čtu velmi rád, ale v jednom se pletete. Robot se může velmi snadno splašit. Stačí vadná součástka a robot například neuvidí překážku, protože mu selže "zrak". Stačí jedna chyba v software a udělá něco jiného, než by měl. Třeba takový počítač v naftových vozech koncernu VW. Normálně povoluje motoru čmoudit, ale jak zjistí, že ho připojili na STK k měřidlu emisí, hned se "ukázní" a začne dodržovat limity. :-)Možná je ten americký zákon špatně napsaný, možná je trochu legrační, ale v zásadě potřebný je.

4 0
možnosti
PB

P10e65t13r 48B68ü47r69g14e29r

25. 9. 2017 16:28

to je dobrá ironie...

1 0
možnosti

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS