Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
ZH

Obnova z hlediska slova obnovit by znamenala obnovit celou relaci náměstí k nějakému datu. Z hlediska kompozice umístění by se měla obnovit i veřejná kašna stojící nedaleko a zauvažovat o obnově někdejší severní části staroměstské radnice. Z hlediska historizujícího tedy o racionální obnovu určitě nejde. Jiná věc by byl nový památník Panně Marii, s nímž by žádná křesťanská denominace neměla problém. Kdežto s tímto katolicky vypjatým symbolem nadvlády se katolíci dopouštějí pyšného hříchu triumfalismu, který do dnešní doby vůbec nepatří.

0 0
možnosti
BV

Ten sloup byl zbouřán, protože byl považován za symbol habsburského útlaku, neboral se náboženský symbol . Nejde o pannu Marii, ta má v Praze více soch a dokonce dvě kopie té sochy ze sloupu - na Strahově a u týnského chrámu. Na Hradčanech je mariánský morový sloup atd.

0 0
možnosti
LJ

Komenský se v r. 1650 obrátil na Turky s žádostí, aby zaútočili Rakousko, že je podpoří. Tenkrát nebyla v módě žádná tolerance. V protestantské části Německa jednoznačně razili zásadu: čí vláda, toho náboženství a od nich to převzali další. S náboženskou tolerancí se začalo v katolických zemích již koncem 18. století, v protestanských později. Například v Británii až kolem r. 1850, v Prusku ještě později. Nejpozději zavedli toleranci ve Švédsku, až v r. 1950, do té doby nemohl ve Švédsku žít žádný katolík ani žid.

0 0
možnosti
Foto

Hlásím se k CČSH a přesto vztyčení sloupu považuji za správné. Neptám se, co by tomu řekl Komenský, ale ptám se, co by tomu řekl Hus. Nepochybuji o tom, že by souhlasil, neboť v první řadě jde o vyjádření úcty k Panně MariiV

3 0
možnosti
Foto

Ve střední Evropě dochází k válkám mezi protestanty katolíky a války byly zažehnány Auguspurským náboženským mírem. prosazujícím Habsburkové na základě Augspurského míru přivedli do země jezuity, kteří kromě snahy o návrat obyvatelstva ke katolické víře s sebou přinesli i vyšší vzdělanost. Ti se však stali trnem v oku nekatolíkům a vůči nim vzrůstala značná zášť, živená především jejich pastorační úspěšností a též jistým vynímečným postavením. Přes všechny svobody, které české stavy od Habsburků obdrželi mnoho ústupků přes náboženskou svobodu a tak dál vyvolali proti Habsburkům povstání, které vedlo k bitvě na Bílé Hoře. Na tom neměla církev žádný podíl. Samozřejmě, že po povstání utáhli Habsburkové šrouby. Majetek zabavený české protestantské šlechtě dostala cizí katolická šlechta a ne církev. Ta svůj majetek získávala dary.

Porážka českých stavů na Bílé hoře měla i pozitivní dopad na Čechy. Pokud by k ní nedošlo, došlo by následně k poněmčení Čech. V době husitských válek prodával císař Zikmund území, která patřila České koruně a prodal mimo jiné i tehdejší Sudety německé šlechtě. Důsledek byl ten, že vládnoucí panovník ztrácel nad tímto území vliv. V Čechách byla náboženská svoboda. Začali se do Čech houfně stahovat protestanti z Německa. Zvolený král Fridrich Falcký byl rovněž Němec. Po porážce stavů začal Ferdinand II tvrdě uplatňovat dohodu uzavřenou mezi katolíky a protestanty tak zvaným Auguspurským náboženským mírem, který určoval heslo Cuius regio, eius religio (koho vláda, toho náboženství). To vedlo k tomu, že se z našeho území začali stahovat němečtí protestanti zpět do Německa.

3 0
možnosti
TB

Tak české stavy vyvolaly povstání právě proto, že o ty své svobody postupně přicházely, protože Habsburkové samozřejmě chtěli vládnout naprosto autokraticky a centralisticky především....

0 0
možnosti
ZK

Jak typické. My bezvěrci, v postavení Mariánského sloupu problém nevidíme. Naopak, ať tam stojí, je to kus naší historie, proč si jí nepřipomínat, proč jí zapírat. Věřící s tím ale problém mají a tak vzhůru na barikády za pravdu svou a cizí lež. Jednou se zeptali spisovatele Michala Wievegha, co pro něj znamená náboženství. Odpověděl krátce - intolerance.

4 0
možnosti
Foto

Z mého pohledu je rozhodující to, co na to současníci. Podle Peroutky v Budování státu proti tomu tehdejší Národní rada protestovala. Proto jsem pro obnovu.

1 0
možnosti
Foto

RvRvRv Švédové 25. 7.1648 díky zradě obsadili vydrancovali Pražský hrad. Vojáci se pokusili dobýt 31. 7. Staré a Nové Město pražské. Jediná cesta vedla přes Kamenný (Karlův) most. Obránci (měšťané, řemeslníci a studenti Univerzity Karlovy) vytvořili Mariánskou legii proti vycvičené a vyzbrojené švédské armádě. Obránce vedl jezuita pater Jiří Plachý, který měřil 195 cemtimetrů. Obránci se rozhodli uhájit Karlův most a vstup do Starého Města. Nejtěžší boje byly ve dnech 6. - 11.10. Ve chvíli, kdy jim docházely síly, obrátili se k nebi a prosili o pomoc Boha na přímluvu Panny Marie. Slíbili, že když zachrání Prahu před zničením, postaví Panně Marii z vděčnosti a na poděkování za pomoc a ochranu sloup s její sochou na Staroměstském rynku. Proto socha představovala Pannu Marii Neposkvrněnou (Immaculatu). Další útok byl 24.10. do 1.11.1648. Ten den švédský velitel v Praze, následník trůnu princ Karel Gustav dostal zprávu o míru (24.10. den podepsání Vestfálského míru). Pražané uhájili Staré i Nové Město před silným nepřítelem a dodrželi svůj slib, který dali ve své největší tísni a postavili sloup se sochou Panny Marie Neposkvrněné - Immaculaty. Po skončení Třicetileté války požádali Pražané císaře Ferdinanda III. o pomoc při postavení Mariánského sloupu. Císař byl velkým mariánským ctitelem a jejich žádosti vyhověl. Podpořil stavbu velkou finanční částkou. Mariánský sloup v Praze se stal druhým z mariánských sloupů v Evropě po této nejhroznější válce. Málo kdo ví, že socha Husa s mariánským sloupem tvořila jeden celek a socha Husa byla postavena s ohledem na mariánský sloup.

Pramen :československá a česká historie.

4 0
možnosti
TB

Ten sloup byl postaven na počest uhájení Prahy před Švédy, nicméně lidi to vnímali pak trochu jinak - a sice jako symbol Habsburské nadvlády a násilné rekatolizace. Ostatně sám geniální a všemi opěvovaný Peroutka napsal ve svém Budování státu už v r. 1933: „Lid upřímně pokládal stržení Mariánského sloupu za nezbytný výkon národní hrdosti. Mýlil se přitom poněkud v historických faktech, domnívaje se, že sloup byl postaven na oslavu vítězství nad Čechy na Bílé hoře. Sloup byl vztyčen teprve o třicet let později, na paměť uhájení Prahy před Švédy. Ale je pravděpodobno, že, i kdyby to byl věděl, lid by se sotva zarazil před tak jemným rozdílem: ať tomu bylo před třemi sty lety tak či onak, sloup byl pokládán za znamení hanby a za symbol Rakouska a násilné církve. V jistém smyslu měl lid pravdu i historicky: obhájení Prahy před Švédy znamenalo dokonání a zabezpečení protireformace a zajištění kořisti v Čechách.“[9]

0 1
možnosti
MS

"Komenský v čele českých a moravských protestantských exulantů otevřel Švédům v Lešně brány města – tím bylo zabráněno jeho násilnému vojenskému dobytí."

Technicky vzato je to pravda, ale lidsky je to nepřijatelné. O osudu města a vojenském postupu má rozhodovat jeho vedení a ne hosté - imigranti. V této věci u Komenského zvítězil ideologický pohled nad elementární tolerancí a slušností. Brno takovým způsobem naštěstí nikdo nezachraňoval.

Situace v Evropě nebyla černobílá. Zásadu Cuius regio, eius religio prosadili hlavně protestanté, obdobná totalita panovala i v jimi ovládaných zemích. Rozumné hlasy jako Erasmus Rotterdamský se neprosadily.

3 0
možnosti
Foto

Rakouský panovník v té době musel Rakouském soustátí udržet jednotu a zejména jednotu náboženskou, protože Evropa byla ohrožována Tureckem. Křesťanství naší zemi přineslo rozkvět a rozvoj.

1 0
možnosti