Děkujeme za pochopení.
I37r93e49n32a 48P51o88ř62í58z33k38o29v78á
Tak já jsem se zeptala na naší škole po písemné práci z češtiny, jaký pocit mají letošní maturanti. A odpověď? "Dobré, dalo se vybrat,..." Mám pocit, že z těch deseti témat si může vybrat každý,...
J57a93k73u55b 42K69n39e65c49h21t19o88v64s98k65ý
Autore, ten automechanik třeba ze zdr. důvodů nebude pravděpdobně dělat tu práci do důchodu. A bez maturity je nic. S maturitou si ho aspoň pozvou na pohovor třba na kancelářskou práci, k policii, prostě tam kde se maturita vyžaduje.
J71i30ř63í 41T39u35r47n75e29r
Myslím, že tak jak to popisujete je systém pokřivený. Proč by měl automechanik dělat kancelářskou práci nebo policajta? Má spravovat auta a ke stáru to učit ty mladé. Nikdo by mu pochopitelně neměl bránit se jakkoli vzdělávat. Být vyučený řemeslník ale přeci není žádná hanba a automechanici dnes studují počítačovou techniku. Proč by ale měli maturovat s literatury za stejných kritérii, jako budoucí filologové.
M12a98r18i32e 28T91o19m97š49í10č78k89o57v28á
Dnes jsou všichni studenti. Dříve se říkalo, učím se zámečníkem, dnes se říká studuji na odborné škole, obor zámečník. To je takový malý příklad nesprávného používání slova student.
Nechápu to, copak je ostuda býti dobrý řemeslník . Za šikovné ruce, po kterých je stále větší poptávka, se nikdo nemusí stydět, ale naopak býti pyšný na vše, co s nimi umí.
Tlačit děti na střední i když víme, že to bude pro ně jedno velké trápení je neuvážené rozhodnutí rodičů, kteří podlehnou nabídkám škol, kterých je u nás jako hub po dešti a stále hledají nové ovečky, bez ohledu na jejich schopnosti později odmaturovat.
Je třeba znovu obnovit učňovské obory, vrátit jim jejich kredit a tím zamezit přílivu studentů, kteří po mnoha nezdarech skončí na pracovním úřadě.
Proč býti tam, kde jsem považován za hlupáka, když mohu jinde vynikat, to by měl každý zvážit, než se rozhodne kterou cestou se vydat.
J37a43k87u81b 40K42n82e52c32h72t89o61v18s64k47ý
Protože bez maturity se bez toho vyučeného oboru nikde dobře neuplatníte. A celý život ten vyičený obor dělat nebudete. A učit se je český výtnam slova studovat.
J27i68ř36í 78S23v67o40b56o26d92a
Obávám se, že ta vlna kritiky, která se snesla na témata maturitních slohů z češtiny, je oprávněná. Pedagogové upozorňovali na to, že většina maturitních témat byly "naprosté ptákoviny", což je řečeno sice lidově, ale velice výstižně.
Kritici například tvrdí, že "témata jsou odrtžena od reality". Pokud někdo takové hodnocení považuje za přehnané, tak stačí několik z těch témat uvést, cituji: "Nudný účetní a jiné stereotypy, Prokrastinace – nová metla lidstva?, Vypravování o tom, jak Jean André vyvázl z léčky Emhudů, Návrh na přejmenování náměstí." Takhle opravdu zní čtyřicet procent maturitních témat.
Kolik lidí v České republice (nebo ještě lépe na světě) bude někdy potřebovat napsat úřední dopis s návrhem na přejmenování náměstí?
Možná by se zdálo, že téma "České národní obrození" je velice potřebné a pro maturitní práci velice vhodné. Ve skutečnosti je to přesně naopak. Studentský zájem o České národní obrození může vyvolat jen učitel, který naprosto dokonale ovládá Komenského metodu "škola hrou", pro většinu studentů je totiž "české národní obrození" sérií záludných jmen a letopočtů", což ale není chyba studentů. Navíc v současnosti se do učebnic dostávají poučky "nových akademiků", kteří vpodstatě říkají, že národní obrození se tak úplně nekonalo a že šlo vlastně o hysterický čechismus vypjatých nacionalistů. Na tématu "Zahájení vodácké sezony" je dobré jen to, že se na to dá relativně trefit slohový útvar "zpráva do regionálního zpravodaje". Jinak je to stejná nuda, jako když to vyjde v regionálních novinách. Téma "žena zkoušená osudem" jen vyhovuje požadavku, aby součástí zadání bylo i nějaké "genderové téma", které naplňuje potřebné kvóty pánských a dámských témat.
Jednoduše – hrůza...
E65v82a 53S60v32o41b51o20d44o60v95á
Víte, dalo by se napsat o lecčems, ale vysvětlím, proč referát o národním obrození neoslovil ani většinu gymnazistů. "Stará" ústní maturita znamenala 25 až 30 rozsáhlých témat, která pokryla celé dějiny české i světové literatury - v dubnu jich maturant velkou většinu musel mít zopakovanou, jinak byl bez šance těch cca 2000 jmen, názvů děl a pojmů zvládnout (spočítali kdysi sami studenti). Takže by bez problémů o tom tématu psát mohl, navíc s jistotou 240 minut času ( i když psát referát či výklad bez opory studijní literatury nepokládám za šťastné).
"Nová" ústní maturita reprezentuje znalost 20 vybraných děl. Jistě, opakujeme znova všechno literární učivo, ale studenti vědí, že to pro ně není klíčové, i didaktický test zvládnou bez těchto znalostí, většina otázek je postavena na schopnosti porozumět textu (vyzkoušeno na kvartánech).
Studenti jsou prostě pragmatičtí, i ti dobří.
O účelnosti maturity pro automechanika či o maturitě jako vstupence na univerzitu by se dalo psát velmi dlouho.
J86i70ř88í 23T62u25r92n67e61r
Souhlasím s vámi. Maturoval jsem před třiatřiceti lety a posledních šest let mi maturuje nějaké dítě, takže to srovnání mám docela dobré.
J20i47ř16í 38H49e75r26m30á45n76e18k
Karma, od zuřivého diskutéra, pane kolego.
J83i36ř43í 35T16u36r33n68e67r
Děkuji a toho diskutéra jsem mysle v dobrém.