Děkujeme za pochopení.
H53e73l64e10n59a 50Š62e79m20b14e58r16k65o52v68á
Maturita je - tedy říkalo se, že je to zkouška dospělosti.. vzpomínám si, jak jsme premiantku třídy museli jet hledat do města, protože neunesla ten tlak - naštěstí jsme ji našli a odmaturovala s vyznamenáním... vím, že to nesvědčí o její psychické odolnosti, ale - už je to asi možná 10 let nebo více? - nevím... každopádně absolvovala VŠ a učí na integrované škole a je oblíbenou učitelkou...
Po celou dobu, co jsem bývala u maturit, jsem měla dost času přemýšlet, co by se v tom dalo vylepšit...
Nakonec mi přišlo, že maturita je vlastně hodně nespravedlivá záležitost...
Stačí nemít v ten den "svůj den". Stačí mít štěstí a i když se jedná o žáka, který defakto snad školu ani neměl navštěvovat, protože jak se zvětšovala nouze o žáky, tak se bohužel stalo, že na školu byli přijímáni žáci, kteří by dříve měli problém i získat výuční list - no, tak když takový žák měl štígro, tak náhle triumfoval nebo se třeba nestačil divit jak je nejspíš fakt geniální...
Prostě mi přijde, že ke zlepšení by jistě přispělo, pokud by studovali jen aspoň trochu studijní typy a aby se přestalo s tím nesmyslem, že kdo nemá školu, je vlastně mimo hru...
Přišlo by mi lepší, kdyby se ty nestudijní typy netrápily na gymnáziích, ale že by byly školy víc jako učňáky tj s praxí, kde by se formou přednášek, kurzů učilo to, co by sami studenti cítili, že potřebují k výkonu práce znát. Byly by tam možnosti výměnných pobytů se školami v zahraničí...
Vysokých škol by nebylo moc, protože těch studijních typů, kteří mají radost pronikat do tajů různých problematik v teoretické rovině fakt moc není
Pak by možná pomohlo věci, pokud by to, že žák dojde k maturitě tj že nepropadl, tak by to mělo znamenat, že maturita už je jen příjemným dovršením jeho studia a součástí hodnocení u maturity by měly být body nasbírané v průběhu studia a při maturitě by získal určité body navíc nebo také moc ne... prostě by nerozhodovalo, jestli zrovna nemá den, jestli má trému nebo si vybral otázku, kterou se prostě nenaučil...
J44a22n 17H75o12l53á45t
Dobrý den,
také naprosto souhlasím. Vždycky je lepší vést děti k tomu, že píle se vyplácí, než k tomu, že tohle se dělat nemusí. A také souhlasím s názorem, že i jaderný fyzik se může umět vyjadřovat hezky česky jako moderátor, stejně jako může mít moderátor alespoň základní znalost matematiky. A co se té individuality týče, od toho snad máme různá zaměření středních škol. Já si vybral školu dopravní a ne gympl prostě proto, že jsem měl raději kamiony, než přírodu. Za mě palec nahoru.
P78a25v30e27l 89K20u19c56h63t80a
S Vašimi názory souhlasím, jen bych dodal
- my na sklonku života "závidíme" mladým dnešní možnosti vzdělanosti - počínaje jazyky
- matematika není o kupeckých počtech, deset, deka, dvacet deka ... ale naučí myslet, už takové "trojúhelníky" na začátku ...
J53i82ř76í 33H19e67r57m92á26n98e37k
U nás v hotelu pracoval několik týdnů absolvent MFF UK. Musel odejít, nedokázal správně spočítat tržbu.
R83u79d94o13l42f 41J35e35l33í70n43e72k
Pokud ovšem budou jednotné přijímací zkoušky, pak na některých školách, musí být kritérium pro přijetí na velmi nízké úrovni.
Pokud jde o povinné maturity, sice s Vámi souhlasím v tom, že i právník může prokázat určité znalosti z matematiky, ale proč? Vždyť se k přijímacím zkouškám na VŠ bude muset učit předměty jako např. dějepis a ZSV. Budoucí lékař zase spíše využije chemii a biologii. Takto necitlivé nastaveni maturity zapříčinì akorát to, že se studenti budou muset učit více látky a to může zapříčinit horší výsledky, a to jak maturitních zkoušek, tak i přijímacích zkoušek
P41a82v29e91l 89K85u91c44h88t26a
Matematika učí myslet, podle mne by se mohly učit i základy logiky ale to už bychom chtěli moc.
K49a20r63e53l 24B74o20č76e51k
Víte, jak se řiká někomu, kdo působí 20 let na jedné pozici? Že má jednoroční zkušenost, kterou zopakoval 20x. Tolik k odbornosti někteŕych lidí.
D78á98š94a 44S35t23á57r77k82o30v40á
Mám tomu rozumět, že glorifikujete fluktuanty a zneuznáváte praxi?
J19a19n19a 44M50a88j75o67v17á
Souhlasím s vámi téměř bez výhrad. Ano, jednotné maturity jsou testem, jestli mají maturující alespoň jakousi úroveň znalostí, na specializaci mají jednak čas dále,jednak lze předpokládat, že své talenty už rozvíjejí.
Jednotné přijímačky asi neškodí.
A rozhodně ani jedno ani druhé není schopno potlačit individualitu. Jsou to prostě jakési "uzly" na vzdělávací (celoživitní) cestě. A mezi nimi je spousta času a prostoru a možností k hledání cest, aktivit, prožitků.
...
Jen nám ta dítka musí vstát od počítačů alespoň občas. Ale to už je zase jiný příběh.
D55á28š38a 93S42t86á83r65k75o37v23á
Já s Vámi, pane Nožičko, jako pedagog i jako matka dvou generací dětí, naprosto souhlasím. Souzím s Vámi jak v názoru na inkluzi (mám spoustu přátel s dětmi s různými formami postižení, především PAS a vím, že většina z nich inkluzi očekává s obavami a děsí se toho, že by měly být zrušeny praktické školy, kde jsou výchova i výuka ušity jejich dětem na míru a jejich děti nejsou denodenně srovnávány a nečnívá jejich "jinakost"), tak v názoru na jednotné přijímačky a maturity a potažmo nutnosti nastavit síta a zvýšit úroveň celého systému. Myslím si totiž, že není nic špatného, když se jaderný fyzik bude schopen vyjadřovat správně česky a člověk vyučený nenaletí různým nabídkám půjček či, slovy si klasika, přečte Vergilia v originále. Myslím si ale, že by jednotným přijímačkám a maturitám měla být uzpůsobena výuka na základní škole, kde by děti měly mít k potencionálně maturitním předmětům vztah a dostatečný základ (a jsme zpátky u inkluze, která toto, dle mého názoru, není schopna umožnit).
J67o85s39e11f 54N19o72ž84i43č19k44a
Souhlasím s Vámi ve všem, včetně posledního odstavce.
J80a23r59o38m14í50r 73S68t60r33a15š83i89l 80S25t11.
Pane Nožičko a další,
co spatřujete v jednotných přijímačkách na střední školy a jednotné maturitě samospasitelnost, pak jste vážení v omylu. Ono půjde o to, jak nasadit všem adeptům ze základní školy, tak ze střední, už poměrně složitou matematiku a deskriptivu. Samozřejmě, že všichni mají zvládnout určité penzum učiva. Ale jen skutečně dobří v matematické úvaze i za pomocí pilného studia mohou dále vyniknout. Ostatní takové nadání ani nenadřou učením, a jen chvilkově může dojít ke zlepšení vnímavosti matematických formulí. O to se musí zasloužit učitelé a bude to asi ořech, protože vnímavost žáků má velkou amplitudu chápání. Prvně musíme mít na to kantory samé, takže nějaká překotnost je zase jen výbuch do tmy.
My bychom se měli zaměřit a vypíchnout u každého jeho přednosti - nadání k něčemu a poměřit jeho píli, zájem k nějakému oboru a tam ho směrovat. To je to, co zde chybí. Jestliže budeme nasazovat vysoké srovnávací měřítko, pak ministerští sice budou mít spoustu tabulek k analýze, ale žákovi a absolventovi to neprospěje a společnosti jakbysmet!
F91r78a20n14t79i79š10e82k 93K78š53í74r
To dokáže jen společnost, která násilím neupřednostňuje jen jeden způsob vzdělávání.
M80a46r83i57e 79J82a58n78d25o11v67á
Nechápu dvě věci:
1) co se vám líbí na článcích paní Šichtařové :-)
2) Píšete: "To však přece neznamená, že kdo chce odmaturovat z češtiny, musí ji umět stejně dobře jakou budoucí televizní moderátor nebo novinář, a kdo chce odmaturovat z matematiky, musí být schopen spočítat toho tolik jako budoucí jaderný fyzik nebo strojní inženýr." Myslíte to tak, že si někdo před maturitou řekne: "matematiku nebudu potřebovat, stačí mi z ní odmaturovat za 4"? Protože pokud by z ní chtěl odmaturovat za 1-2, tak MUSÍ mít stejné znalosti jako ten, který ji potřebovat bude. :-)
H62a37n62a 12Z48a29m39r17a19z79i34l26o64v69á
A proto pak mají vysoké školy svoje přijímací řízení, aby si vybraly adepty vhodné k další odborné dráze. Maturita by ovšem měla být solidní zkouškou všeobecných znalostí.
Mimochodem - kdysi jsem chtěla maturovat z matematiky, protože jsem se hlásila na humanitní školu a špatná známka z počtů by mě tolik nebolela. Jenže naše profesorka dostala takový záchvat smíchu, že jsem na to rychle zapomněla.
P19a78v57e14l 66S79t89á16r57e33k
Maturitu vnímám jako osvědčení o znalosti na určité úrovni, která je daná společenským konsensem. Ačkoliv je nutnou povinností k přihlášce na VŠ, nadále nerozlišujeme způsob jejího nabytí. Je rozdíl mezi získáním maturity na školách gymnaziálního typu a škol odborných, praktických. Tím se hodnota maturity dle mého názoru devalvuje a jednotné maturity mohou tento problém napravit. S panem Nožičkou v tomto tématu souhlasím a považuji tuto polemiku s broučkem pytlíčkem za užitečnou.